Dinsdag 16 september 2014

Fotoreportage zee, strand, duinen en polders.

Afgeven in de map " upload naar leerkracht "

( geef je taak de naam van de groepsleden )

Ten laatste op dinsdag 21 oktober 2014.

opgelet: donderdag 23 en vrijdag 24 oktober: bezinningsdagen

1.. Groepsindeling: zie voorbereiding

 

2. De opdracht in Oostende

1. De zee : maak 1 foto op een bepaald uur. Is het hoogtrij? Laagtij? Opkomend water? ( vergelijk met de getijdentabel )

2. Het strand: maak een foto van de hoogwaterlijn ( het vloedmerk ), , eventuele fauna en flora , het gesteente, de ingrepen van de mens: het aangroeistrand , voorbereidingen voor het ophogen ( = opspuiten ) van het strand ter hoogte van het Kursaal , de strandhoofden ( wij noemen dit onterecht golfbrekers ) , de aanleg van de havendam oost en west ( eventueel met uitleg over de planning ). Neem een foto van de havendam west ( vanaf het strand en een foto op de dam ).
Maak een groepsfoto op het strand.

Andere mogelijkheden : zwinnen en muien, strandribbels ( enkel bij laag tij ) , strandruggen, embryonale duinen ( weining waarschijnlijk ), droog strand en nat strand

3. De duinen:: maak een foto van de overgang strand/duin), de bebouwing in de duinen, de natuurlijke vegetatie ( ter hoogte van de vaargeul en ter hoogte van de Koninginnelaan ), de zijstraatjes van de dijk die duidelijk afhellen van het stadscentrum ( = overgang duin/polder), de parking gegraven in de duinen, een foto van de vernieuwde Albert I promenade en het Zeeheldenplein.

Maak een groepsfoto op de dijk

4. De Polder ( hier de historische polders van Oostende) : maak een foto ter hoogte van het Maria Hendrikapark.

Maak een groepsfoto in het park

3. Puntenverdeling:

1. correct uitvoeren van de opdracht= tijdig en correct invullen van de groepen, alle opdrachten voldaan, namen van de groepsleden met vermelding van de klas (en nr ), een duidelijke taakverdeling in document, op de juiste manier afgegeven, tijdig, enz : 25 p

2. correcte verwerking = een fotoreportage, fotoalbum, verslag,een fimpje,enz ( = eigen keuze ) 10 p

De locaties van de foto's moeten steeds op een kaart zijn aangeduid. Integreer deze kaart in jepresentatie. Geef bij iedere foto voldoende uitleg en zorg ervoor dat je bestanden niet te groot zijn (en dus gebruiksvriendelijk). Deze bestanden moeten afgegeven worden in de map upload naar leerkracht ( enkel hier!!!!, niet via Smartschool ) en moeten zonder problemen publiceerbaar zijn. Alles mag gerust verwerkt worden in een website maar je moet deze niet op een externe server plaatsen maar wel in de gevraagde map. Vraag bij twijfel uitleg aan je leerkracht. Als de groepsleden uit verschillende klassen komen, dan moet er per klas een exemplaar worden afgegeven.

Opmerking: voor google documenten: geef zowel de link als de download af !!

3. Kwaliteit van de foto's ( zijn ze illustratief voor het gevraagde? duidelijk? enz) 10 p

4. Creativiteit en aantrekkelijkheid van de verwerking 25 p

Opgelet: er moet een evenwaardige verdeling van de taken zijn. De punten van de groepstaak zijn niet per definitie je persoonlijke punten. ( zie )

4. Enkele voorbeelden uit de vorige jaren:

5. Voor de afwezigen:

Wie door omstandigheden afwezig maakt volgende taak:

Maak een fotoreportage over onze kuststreek.
Doe dit aan de hand van een welbepaalde route.
Situeer alle foto’s op de route. ( liefst interactief )
Zorg dat het een realistische route is voor fiets en/of auto

Moeten aan bod komen:

Het strand met zwinnen , muien en strandruggen.
Brede duinen aan onze Belgische kust met een duidelijke beschrijving van hun uitzicht , hun ontstaan, problemen,hun natuurlijke toestand, invloed van de mens enz.
De polders :met foto’s van het Oudland, het Nieuwland, de Historische Polders, de Grote Moeren en/of Moere van Meetkerke ( beiden bespreken maar in de fietsroute moet slechts 1 moere bezocht worden ) , de oude dijken, actieve en afgesloten kreken.